tiistaina, syyskuuta 25, 2007

Ystäväni minä

Tänään tuli jo tuo lokakuun Demi, mutta syyskuun lehdessä oli yksi sivu sellainen, joka pitäisi täyttää, ja "tutustua itseensä". Tällanen se oli::

Kuka olen? Kirjoita nimi, joka sopii sinulle parhaiten. Nimi voi olla ristimänimesi, lempinimesi tai nimi, jolla haluaisit itseäsi kutsuttavan.
-Hanski on kiva lempinimi.
Jos saisin valita, minkä ikäinen olisin? Jos kirjoitit muun iän kuin omasi, mieti, miksi haluaisit olla vanhempi tai nuorempi. Mitä voisit tehdä, että olisit tyytyväinen nykyiseen ikääsi?
-Toisaalta tahtoisin olla jo 15 ja päästä yhdeksännelle. Silloin saatan olla jo Katjan luokalla. Sitten toiselta toisaalta tahtoisin takaisin ala-asteelle ja kuudennelle luokalle, kun siellä oli silloin niin huippumukavaa! Kasillakaan ei ole kyllä paha.

MINÄ:

Mitä minulle kuuluu? Lisää vastaukseesi perustelut siihen, miksi tunnet juuri niin.
-En tiedä edes, miltä minusta tuntuu! Kai aika tyytyväiseltä, mutta silti aika hämmentyneeltä Kosken sekoilujen takia. Ja kiireiseltä, koska äiti juuri muistutti, kuinka minulla on enää vähän aikaa kirjoittaa. Ahistaa, kun huomenna on äidinkielen koe, torstaina heti enkun iso, johon en ehdi lukea ja perjantaina pitää palauttaa jo fysiikan raportti!
Mitä osaan erityisen hyvin? Taidot voivat olla hyvinkin arkisia, esim. "osaan saattaa pikkuveljen aamulla tarhaa".
-No Mira ja Katja aina hokevat ainakin, että olisin hyvä piirtäjä. Pidän kyllä itsekin töistäni, ja lisäksi minulla on runsas mielikuvitus.
Missä haluaisin olla parempi? Mieti, minkä ominaisuuden tai taidon kehittämisen eteen olet valmis näkemään vaivaa.
-Kiroilen aivan liikaa, siitä pitäisi osata luopua, ja sen takia voisin nähdä vaivaakin. Tahtoisin osata lentää ja kirjoittaa tarinoita tosi hyvin.
Mitä kaunista haluasisin sanoa itselleni? Jos kauniita sanoja on vaikea keksiä, harjoittele itsesi kehumista päivittäin.
-Jaa jaa... Olen kai ihan söpö, eikä minun lyhyyteni haittaa. Ei se mitään, vaikka vuoden nuorempi pikkusiskoni on minua yli kymmenen senttiä pitempi..! Huuleni ovat kauniin punaiset, ilman huulipunaakin.

RAKKAAT:

Millainen asema minulla on perheessäni? Pohdi, miten perheenjäsenesi ottavat sinut huomioon. Jos et ole tyytyväinen asemaasi, juttele vanhempiesi kanssa siitä, mitä asialle voisi tehdä.
-Ensinnäkin: olen pätkä. Pikkusiskoni lempinimi minulle on pätkä, koska olen häntä lyhyempi. Siitäkin olen huomauttanut noin sata kertaa, ettei se ole mukavaa. Se ei vain mene sillä jakeluun ja herjaus jatkuu. Isän luona olen lapsista vanhin. Kun isällä on jostain valittamista, ei hän valita pikkusiskolleni tai kahdelle siskopuolelleni tai kahdelle muulle lapselle, vaan minulle, koska olen vanhin. Minua kyllä myös kuullaan, koska olen vanhempi kuin muut.
Kehen haluaisin tutustua lähemmin? Miksi juuri häneen? Mieti, olisiko tutustuminen mahdollista. Jos vastaat myöntävästi, mieti, miten voisit tutustua häneen.
-No ensiksihän tulee mieleen tietenkin Pablo. Hänellä on vain niin mukavat jutut ja hän on myös ainut, jonka kanssa meidän luokasta voisin kaverustua. Muita luokkalaisiani en vain tajua.
Kai kaverustuminen olisi aivan mahdollista. Minun pitäisi vain saada kysyttyä se hänen numeronsa, mutten halua, että Pablo innostuu siitä liikaa ja huutaa asiasta koko maailmalle.
Tulenko ymmärretyksi? Tuntuuko sinusta siltä, että rakkaasi tajuavat ajatuksiasi ja tunteitasi? Jos eivät, voisitko ilmaista itseäsi selkeämmin?
-Itse en osaa oikein puhua selkeästi. Sanat aina tarttuvat suuhun ja joskus saan sanottua vain osan aikomastani. Usein sanon mitä päähän vain ehtii pälkähtää. Kaveriporukassa myös tuntuu joskus, ettei kukaan kuuntele minua.
ELÄMÄ:

Mistä tulen? Kirjoita muistiin paikat, joissa olet asunut. Millainen on elämäsi tarina? Miten asuinpaikat ovat vaikuttaneet sinuun?
-Kajaanissa asuin syntymästäni viidennen luokan jälkeisen kesän loppuun. Sitten muutimme äiti, minä ja pikkusiskoni tänne Ouluun..
Missä olen? Pohdi, minne olet päätynyt ja miksi. Mieti asuinpaikan ja koulun lisäksi kavereitasi ja harrastuksiasi.
-Eli ollaan Oulussa. Äiti sai täältä paremman opiskelupaikan kuin Kajaanissa oli ja tänne sitten muutimme. Ehdin käydä ala-asteen kuudennen luokan Oulussa, ja silloin sain pari ystävää, jotka ovat säilyneet yläasteellakin nytten. Poikiakin olen tavannut... Kajaanissa en olisi voinut ryhtyä tukioppilaaksi, toisin kuin nyt. Enkä varmasti olisi ikinä alkanut harrastaa tanssiakaan. Sanna on muuttunut tosi paljon sen jälkeen kun muutin Kajaanista, mutta Anniina on säilynyt omana itsenään. Uuden miehen se on vain löytänyt. Yläasteella ystävystyin paremmin Katjankin kanssa, mikä on vain hyvä asia. Katja on todella mukava. Tukioppilaissa olen tutustunut Joriin ja Lauraan, ja Katjan ja Jorin kautta Miraankin. Kaikki ihastuvat Miraan, kun hän on niin hurmaava ja aito. Jorilla on ihan parhaat jutut aina kerrottavana ja keksittynä. Onneksi viime vuonna sain sovittua välini Erikankin kanssa. Pablokin on hauska tuttavuus meidän luokalta.
Mikä saa minut nauramaan? Vietä enemmän aikaa sen ihmisen tai asian parissa, joka naurattaa sinua.
-Minut saa melkein mikä vain nauramaan. Kaikkein hauskinta kuitenkin on kun itse mokaan tai joku kertoo tosi hauskan jutun. Jorin jutut ovat hyviä ja hauskoja, ja Pablonkin sekoiluja on todella hauskaa katsella ja kuunnella. En ymmärräsitä, miksi meidän luokkalaiset muut käskevät häntä olemaan hiljaa, vaikka ne jutut vain piristävä t ilmaa. Katjan kanssa sekoilu on parasta viihdettä ja Anniinan ja Erikan kanssa puhelimessa huutaminen on myös rentouttavaa ja iloista ja hauskaakin hauskempaa.
Mihin olen matkalla? Voit kirjoitaa joko unelma -ammattisi tai sen,. mitä aiot tehdä loppupäivän ajan.
-Olen nyt vuoden tai kaksi haaveillut kirjailijan ja näyttelijän urasta.. Aion lukiossa opiskella italiaa, ja harkinnut myös, että kävisin ammattikorkean ja lukion samaan aikaan neljässä vuodessa. Toisaalta tahtoisin myös osata japania ja saksaa..

Ei kommentteja: